top of page

Žene su oduvek igrale ključnu ulogu u stvaranju istorije, ali se njihov trud konstantno zaboravlja

Henri Drajfus. Bob Tejlor. Don Norman. Stiv Džobs. Primećujemo samo muška imena kada je reč o značajnim ulogama u dizajniranju korisničkog iskustva, što i ne čudi kada se setimo priče o poreklu tehnologije. Znamo svi onu priču o muškarcima koji su napustili fakultet i provodili vreme u garaži. Činjenica da svega 25% zaposlenih u tehnološkog industriji čine žene (prema podacima Nacionalnog centra za žene i informacione tehnologije iz 2015. godine), ide u prilog ovoj priči, iako ovaj procenat iz godine u godinu raste.



Svi smo oduvek uzimali pomenutu priču o nastanku tehnologije zdravo za gotovo. Međutim, ako pročitamo knjigu "Neispričana priča o ženama koje su stvorile internet" autorke Kler L. Evans, videćemo da svako poglavlje opisuje jednu od žena koja je doprinela značajnom napretku računarskog sveta, ali je uglavnom ostala samo fusnota u istoriji.


Na primer, jedno poglavlje detaljno opisuje Dejm Vendi Hol i Keti Maršal i njihov fascinantan rad na Microcosm-u koji predstavlja zajednički, centralizovani i pažljivo osmišljeni način prikazivanja i povezivanja informacija. Svima nam je poznat "World Wide Web" - besplatna verzija Tim Berners Li-ja koja je toliko prisutna da je svi mešamo sa pojmom interneta. Ono što je manje poznato jeste da je Berners Li u suštini oponašao ideju na kojoj je Dejm Vendi Hol radila od samog početka.


Čitajući kjnigu, priče poput ove postaju neverovatno poznate. Centralna tema knjige se ponavlja - ne samo da su žene oduvek deo Interneta, već istorija ostaje usredsređena na muškarce sa razlogom: žene su zarobljene u užasnom kolu zbog kog njihovo nasleđe nestaje.


Jedno od najzanimljivijih poglavlja knjige posvećeno je Brendi Lorel - koja je sredinom 70-ih godina prošlog veka bila student doktorskih studija glume u državi Ohajo. Svoje slobodno vreme koristila je za dizajniranje igara iz bajki za "CyberVision", rani lični računar. Lorel je radila za Atari i Epl, nakon čega se njen rad konačno usredsredio na istraživanje i razvoj novih tehnologija u "Interval Research"-u, istraživačkom centru suosnivača Majkrosofta - Pola Alena. Počela je da istražuje kako devojčice i dečaci reaguju na računarske igre i shvatila da je celo tržište video igara dizajnirano za dečake, nakon čega je Interval pokrenuo "Purple Moon" - kompaniju za video igre koja nije samo obukla haljinu glavnim likovima i dodala roze boju, već je kreirala igre u kojima su devojčice zaista uživale.


Međutim, određene feministkinje su je kritikovale jer je dala suviše uzak pogled na svet devojčica. "Purple Moon" nikada nije uspeo da se transformiše u nešto veće od originalnog paketa igara, jer je samo nekoliko godina kasnije proglasio bankrot.


"Postojalo je fundamentalno neslaganje oko toga kako kompaniju treba vrednovati", navodila je Lorel.


Nakon ove priče, razmislite samo o tri miliona žena koje su tokom protekle godine izgubile posao zbog pandemije Covid-19. Takođe, razmislite o ženama čiji je rad prekinut posle nagodbe sa sudom nakon tužbi za seksualno uznemiravanje ili zlostavljanje. Kako bi izgledala istorija kad bi ženama bilo dozvoljeno da uče, razvijaju se, budu saslušane i stvaraju istoriju koja vrednuje njihove zasluge.


Izvor: https://www.invisionapp.com/inside-design/women-design-history/

bottom of page