Uz podršku Kanadske ambasade AFA organizovala HackIT girl - hakaton za srednjoškolke

Važnost uključivanja žena u STEAM oblasti

Tehnologije menjaju svet oko nas, kao i način na koji živimo, radimo, komuniciramo i učimo. Danas tehnologije više nisu stvar ličnog izbora, a ni preferencija. U doba automatizacije, 50-200 miliona žena širom sveta moraće da napravi tranziciju u poslu kroz usavršavanje do 2030. godine ili će, nažalost, ostati bez posla. Iako žene čine više od polovine radne snage u Srbiji, one znatno manje učestvuju u stvaranju vrednosti u današnjoj ekonomiji i kreiranju budućnosti koja se tiče svih nas. STEAM zanimanja smatraju se ključnim za nacionalnu ekonomiju, ali i za razvoj društva. Od 30% devojaka koje diplomiraju na STEAM fakultetima, svega 7% njih se zapravo zaposli u STEAM sektoru, što predstavlja jedan od glavnih razloga zbog kog je AFA fokusirana na pružanje podrške i osnaživanje devojčica i devojaka da se bave STEAM oblastima.


Upravo zato smo, pod pokroviteljstvom Kanadske ambasade u Beogradu i uz strateško partnerstvo sa Matematičkom gimnazijom i Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, organizovali HackIT girl takmičenje za srednjoškolke iz cele Srbije. Hakaton je deo šire AFA inicijative "More Girls in STEAM - Više devojčica u nauci, tehnologiji, inženjerstvu, umetnosti i matematici" koja ima za cilj da osnaži i inspiriše devojčice i devojke u ovim oblastima kako bi bile podjednako zastupljene u tehnološkim poslovima budućnosti i učestvovale u kreiranju nove digitalne civilizacije.


HackIT girl takmičenje okupilo je oko 140 devojčica iz srednjih škola širom Srbije koje su zajedno sa mentorkama iz poznatih tehnoloških kompanija, 1. i 2. decembra, radile na razvijanju tehnoloških rešenja za ekološki izazov po izboru. Devojčice su imale priliku da, zajedno sa svojim vršnjakinjama, a uz pomoć 24 mentorke iz velikih domaćih i stranih kompanija, zakorače u svet tehnologije, nauke i veštačke inteligencije na njima razumljiv i kreativan način.


Program su otvorili Tatjana Matić, ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija, i Giles Norman, ambasador Kanade u Srbiji, nakon čega je usledila panel diskusija na temu značaja uključivanja više devojčica i devojaka u STEAM. Kompanija Xiaomi je, po drugi put, nagradila pobednički tim, dodelivši devojčicama šest POCO telefona.


HackIT girl organizovan pod pokroviteljstvom Kanadske ambasade u Beogradu

Kanadska ambasada podržava inicijativu More Girls in STEAM koja ima za cilj da inspiriše naredne generacije devojčica u oblasti nauke i tehnologije kako bi bile podjednako zastupljene u tehnološkim poslovima budućnosti. Veliko nam je zadovoljstvo što smo imali priliku da čujemo govor ambasadora Kanade u Srbiji, Giles Norman-a, koji se obratio devojčicama tokom događaja, kako bi ih motivisao da se u što većem broju uključe u kreiranje nove, digitalne civilizacije:


"Živimo u svetu u kom stereotipi i predrasude utiču na živote mnogih ljudi, a kasnije tokom života i na izbor karijere. Ovo je pitanje o kom želim da razgovaramo danas. Važno je da osnažimo devojke da ostave stereotipe po strani kada biraju svoje buduće profesije, a da koriste svoja interesovanja i talente kao vodič prilikom izbora. S obzirom na to da STEAM zanimanja predstavljaju budućnost poslovanja, ne radi se samo o problemu pronalaska dobrog radnog mesta i zaposlenja. Tehnologija je pokretač društvenih i ekonomskih promena i, kao takva, ima uticaj na svakog od nas. Upravo iz tog razloga, važno je da devojke i devojčice budu aktivno uključene u oblikovanje budućnosti i njeno vođenje, a mi želimo da otklonimo prepreke koje se nađu na putu ostvarenja tog cilja".


Inspirational peer to peer talk: Stella Stojanov

Tokom virtuelnog događaja, imali smo priliku da čujemo jednu vrlo inspirativnu priču devojke koja ima izuzetno zanimljiv put iza sebe i koja je već uveliko zakoračila u svet nauke, a koja može poslužiti kao odličan primer da devojke mogu biti uspešne u najrazličitijim oblastima. Stella Stojanov je studentkinja na St Lawrence College-u u Atini, dobitnica je nagrada za njena izuzetna akademska dostignuća, pohađala je letnju školu na Univerzitetu Columbia u oblasti neuronauke koja je zapravo i njena najveća inspiracija.


"Nije mi teško da učim vikendom, često mi učenje bude zanimljivije od izlaska, jer kada ulažete svoje vreme u čitanje i učenje o nečemu što zaista volite, nevezano za školske obaveze i ocene, to vam pokazuje gde vaša strast zaista leži. Zato imajte na umu da uvek postoji još nešto što može da se nauči. Neuronauka je izazov koji bih volela da podignem na viši nivo tokom studija i smatram da svi treba da težimo da radimo nešto u čemu uživamo i, što je još važnije, nešto što predstavlja našu strast", istakla je Stella.


Pobednički tim HackIT girl-a osmislio rešenje za smanjenje prehrambenog otpada

Predstavljanje tehnoloških rešenja za ekološke izazove organizovano je drugog dana, u okviru virtuelnog događaja koji je bio otvoren za javnost. Kompanija Xiaomi je, po drugi put, podržala devojčice u STEAM-u, nagradivši pobednički tim sa šest POCO telefona! Takođe, predstavnik kompanije Xiaomi Srbija ujedno je bio i predsednik žirija koji je učestvovao u odabiru pobedničkog rešenja.


Pobednički tim pod nazivom NMJ.exe činilo je šest sjajnih devojčica: Julijana Aleksić, Nevena Đorđević i Milica Kovačević iz Treće beogradske gimnazije, Mia Savić iz Šeste beogradske gimnazije, Vera Vlaški i Ivana Đurović iz Matematičke gimnazije. Pobednički tim je predvodila Marija Crnomut, research manager u kompaniji IDC. Pobedničko tehnološko rešenje predstavlja aplikaciju koja rešava kako ekološki problem u vidu zagađenja, tako i problem gladnih i siromašnih ljudi. Pobednice su pokušale da reše problem bacanja hrane koja je i dalje upotrebljiva pomoću aplikacije koja spaja narodnu kuhinju, donore hrane i potrošače.


Mentorke kao najveća inspiracija devojčicama na HackIT girl-u


AFA je prepoznala nedostatak ženskih uzora kao jedan od najvećih razloga zašto se devojčice ne opredeljuju za STEAM zanimanja, baš iz tog razloga, u okviru brojnih hakatona koje organizuje spaja devojčice sa sjajnim mentorkama iz velikih i poznatih tehnoloških kompanija koje zajedno sa njima rade na zadatom tehnološkom izazovu. Na HackIT girl-u je dva dana oko 140 devojčica mentorisalo čak 24 ekspertkinje u svojim oblastima koje su predstavile svoja zanimanja i inspirisale devojčice u kreiranju idejnih rešenja.

Žiri je imao težak zadatak obzirom da su sve mentorke maksimalno bile posvećene devojčicama, što je rezultiralo zaista izvanrednim rešenjima. Bogdan Radenković, digital menadžer za Balkan u kompaniji Xiaomi koja je podržala hakaton i nagradila pobednički tim bio je predsednik žirija. Bogdan je istakao da je uživajući pratio sva rešenja devojčica koja su zaista bila dobro struktuirana i da ga raduje što se podiže svest o ovako važnoj temi među ekološki jednom od najugroženijih grupa danas.


Marija Crnomut, research manager u kompaniji IDC Adriatics, mentorka koja je predvodila pobednički tim „NJM.exe“ koji je osmislio aplikaciju koja rešava kako ekološki problem u vidu zagađenja, tako i problem gladnih i siromašnih ljudi, istakla je: „Pre svega bih zahvalila na sjajnoj inicijativi I organizaciji događaja, a zatim I na pozivu da se ispred kompanije IDC uključimo u isti. Nadam se da će naš primer, sa preko 60% žena u srpskoj kancelariji, poslužiti kao ohrabrenje da u IT svetu i te kako ima prostora za ove fantastične i talentovane devojke koje smo upoznali tokom trajanja hakatona. Entuzijazam, posvećenost, kreativnost i ekološka osvešćenost koju je pokazalo svih 140 učesnica za mene predstavlja inspiraciju da nastavimo da ističemo ekološke probleme kao I naše mogućnosti da doprinesemo njihovom rešavanju. Posebna pohvala za ekipu sa kojom sam radila, za njihov timski rad, posvećenost, energiju I zabavu koju su unele u ovo takmičenje.“


Mentorka Isidora Šipetić izjavila je da joj je ogromna čast što je učestvovala na ovom projektu i da ju je oduševilo koliko su devojke zrele i svesne problema oko njih. Isidora je Data QA Engineer u kompaniji Levi9, preponosna i preinsipirisana je završila hakaton i jedva čeka da pomogne i doprinese prvom narednom projektu.


Barbara Kavčić Kodrnja, storage solutions channel leader u kompaniji IBM je povodom iskustva na HackIT girl-u rekla: „Dva bogata dana druženja na virtuelnom hakatonu Hack IT girl su iza nas. Bogata dana za sve prekrasne, kreativne, pametne srednjoškolke i nas mentorke. Bogatije smo za nova iskustva, ideje, poznanstva i pozitivnu energiju koja je i te kako potrebna u ICT-ju. Bila mi je izuzetna čast učestvovati na događaju i želim vam da nastavite sa istim žarom i strašću i u 2022!“


Mentorke dolaze iz kompanija koje su direktno povezane sa ekologijom, što je bila tema hakatona, među kojima su CWP Global i Hydrogrid, iz sektora edukacije, preduzetništva i biznisa među kojima su FEFA, Shtreber, IOLAR, 8Dots, E-paušal, 4zida, i naravno iz velikih tehnoloških kompanija među kojma su Schneider Eletctric, 3Lateral, IDC, Comtrade, SAGA, IBM, Levi9, Optic Power, Institut IMS, i Mad Head Games.


Ministarka Tatjana Matić inspirativnim govorom podržala devojčice u IKT sektoru

Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija, Tatjana Matić, otvorila je događaj podsetivši nas na važnost podizanja svesti o posledicama rodnog disbalansa u digitalnom dobu i neophodnosti za većim uključivanjem devojaka u digitalne tokove i digitalnu budućnost koja je pred nama: