Tajni TikTok algoritam predstavlja njegovu najveću snagu, ali i opasnost


Nedavno smo mogli da vidimo vest o tome da je cena akcija Mete pala za 200 milijardi dolara u jednom danu, kao i da Mark Zuckerberg okrivljuje TikTok zbog ovog gubitka. Nakon više od decenije u kojoj je Facebook (danas Meta) izgledao neosvojivo kao supersila u društvenim medijima sa gotovo 3 milijarde aktivnih korisnika mesečno, sada se čini da se toj vladavini nazire kraj.


TikTok ima preko milijardu korisnika mesečno, a njegova korisnička baza se praktično udvostručila u protekloj godini. Mlađi od 19 godina čine 25% ukupnog broja korisnika, što potencijalno predstavlja veliku prednost za budućnost.


Prosečan korisnik Facebook-a je otprilike deceniju stariji. Čak i Instagram, druga ogromna socijalna platforma Mete, sa 2.1 milijardi korisnika, ima nešto veći raspon godina u odnosu na TikTok. Uprkos činjenici da Instagram svedoči velikom porastu korisnika, gubi mlađu populaciju.


Danas je čudno prisetiti se da je Facebook nekada bio Gucci za platforme društvenih medija. Bio je to ekskluzivni klub, sa članstvom po pozivu, samo za studente elitnih univerziteta, što je pomoglo da se kasnije stvori hype koji je učinio da Facebook postane mainstream.


Platforma je iskoristila neke od osnovnih principa ljudske psihologije, iskoristivši moć slika i drugih opcija kao što je "bockanje", kako bi cela interakcija delovala stvarnije. Instagram je takođe izgrađen oko slika, ali TikTok-ov fokus od lansiranja 2016. godine je bio na izgradnji dugotrajnih veza putem kratkih, zabavnih video zapisa. U početku su trajali najviše 15 sekundi, ali sada mogu da traju i do tri minuta. Nakon lansiranja van Kine 2017. godine, i dalje je brzo rastao jer se činilo da njegova tehnologija jako dobro razume ponašanje i preferencije korisnika. Meta je odgovorio pokretanjem servisa za deljenje videa Instagram Reels 2020. godine, ali to nije usporilo ogroman rast TikTok-a.


TikTok-u, koji je u vlasništvu kineskog BiteDance-a, nije trebalo mnogo vremena pre nego što su se pokrenuli mrežni efekti, gde svaki dodatni korisnik privlači više drugih korisnika: ako su svi moji prijatelji tamo, moram i ja da budem tamo. Obrnuto se dogodilo Fejsbuku, verovatno dodatno pogoršano njegovom pogrešnom politikom privatnosti - prijavljen je prvi gubitak dnevnih korisnika u istotiji Facebook-a.


Kao i druge platforme, TikTok se suočio sa zabrinutošću zbog privatnosti korisnika, širenja dezinformacija i drugih problema. Ali, najveći rizik za budućnost je verovatno i najveći uspeh – tajni algoritam koji razume najdublje zamršenosti ponašanja korisnika bez traženja ličnih podataka. Jednostavno posmatra koliko vremena korisnici provode na bilo kom video snimku i koristi takve informacije da im privuče više sadržaja. Ipak, ovo takođe daje TikTok-u mogućnost da iskoristi ljudske ranjivosti kako bi maksimalno povećao naše vreme ispred ekrana. A činjenica da predstavlja sastavni deo života najmlađih veb korisnika čini ovu opasnost potencijalno još kontroverznijom.


TikTok koristi i ljudske i algoritamske moderatore da pokuša da spreči da korisnici šire štetni sadržaj. Bez obzira na to, zabranjen je u određenim zemljama zbog neprimerenog ili vulgarnog sadržaja, kao na primer u Indiji (iako mnogi ljudi uspevaju da ga koriste). Takođe se suočio sa tužbama zbog načina na koji koristi podatke o deci.


Jasno je da TikTok ima potencijal da postane najveća svetska platforma društvenih medija. Takođe, i TikTok se suočava sa novijim rivalima kao što su Likee, Clash i Triller, ali svi imaju znatno manje korisnika. Ali, ako TikTok postane dva ili tri puta veći, imaće potencijal da nanese sve više štete, što može da predstavlja problem za njegovu reputaciju.


Stoga bi definitivno trebalo da pronađe načine da agresivnije zaštiti privatnost korisnika i dizajnira još sofisticiranija rešenja za poboljšano filtriranje sadržaja putem napredne veštačke inteligencije. Ako TikTok to ne uradi, rivali će, što bi ih moglo staviti u nezavidan položaj.


Što se tiče Meta, potencijalno bi mogao da kupi TikTok na isti način kao što je kupio Instagram i WhatsApp, ali raspoloženje u SAD je protiv toga da se dozvoli da velika tehnologija postane dominantnija. Druga potencijalna mogućnost za spas Mete bi mogla biti metaverzum, impresivni onlajn svet za koji Zuckerberg veruje da je budućnost interneta.


Izvor: https://theconversation.com/tiktoks-secret-algorithm-is-its-greatest-strength-and-could-also-be-its-undoing-176605