AFA
Asocijacija za afirmaciju žena

Gospodar Jovanova 2

11000 Belgrade, Serbia

+381 (0)11 218 0533

office@afa.co.rs

Quick Links

© 2019 created by AFA

Rodna ravnopravnost u tehnologiji

Updated: Mar 26, 2019

Iako se brojne kompanije i naučne ustanove trude da broj žena koje se obrazuju iz oblasti račuarskih nauka sa godinama raste, podaci su ipak drastično drugačiji. Zato se nevladin sektor trudi da pristupom devojčicama u najmlađem uzrastu, kroz različite časove obuke, na neki način doprinese rešavanju ovog problema.


Potreba tehnološkim kadrovima svakodnevno raste, a ovi poslovi su višestruko bolje plaćeni na trenutnom tržištu rada. Međutim, žene zauzimaju samo 25% ovih poslova. Takva situacija nije novost i brojne kompanije i univerziteti su utrošili značajna sredstva da takve podatke promene, međutim, broj žena koje se bave tehnologijom zapravo opada.


Danas imamo treći razred u osnovnoj školi u Bruklinu u kome časove kompjuterskih nauka pohađa podjednak broj dečaka i devojčica. Svi su veoma zainteresovani i vole materiju koju uče. Međutim, ako preskočimo 15 ili 20 godina i odemo u budućnost, videćemo da su u gotovo svim kompanijama devojke gotovo nestale.


Boni Ros je korporativna predsednica Majkrsofta i ima svoj studio za video igre. Ona je odlučna da regrutuje više žena u svoj tim. Međutim u mnogo slučajeva ne postoji način da to uradi jer jednostavno nema kandidata.


Hadi Partovi je rođen u Iranu, emigrirao je u Ameriku i zaposlio se u Majkrsoftu a zatim osnovao dva tehnološka startapa. On kaže da je moguć uzrok ovog problema možda zato što je polje u ogromnoj većini muško, pa se žene tu ne osećaju prijatno. Međutim, Hardi je osnovao neprofitnu organizaciju pod nazivom code.org koja možda konačno može na neki način rešiti problem sa rodnim jazom u tehnološkim naukama. Online tečajevi koje nudi code.org pre svega devojčicama, danas je rezultiralo brojem od preko 12 miliona njih koje svakodnevno kodiraju i rade.


Poenta je zainteresovati devojčice od najranjih razreda kako bi vremenom razvile svest o kompjuterskim naukama. Vreme kada odlaze na koledz je već kasno, tome treba pristupiti znatno ranije. Postoji i drugi problem, a on se ogleda u deficitu nastavnog kadra koji bi mogao da prenosi znanje iz ovih oblasti. Prošle godine je na svim visokoškolskim ustanovama u Americi samo 75 diplomiranih nastavnika iz IT oblasti završilo svoje školovanje. To je neverovatna informacija, u negativnom kontekstu. Code.org je u istom periodu obučio preko 75 000 nastavnika za bavljenje programiranjem. To nisu nastavnici informatike već svi ostali koji su želeli da dokvalifikacijama dalje obučavaju mlađe generacije.


Code ima podršku visokotehnoloških kompanija. Činjenica da se tako može obrazovati bukvalno svako kako bi se bavio programiranjem, pružaju mogućnost i samim kompanijama da osveže svoje zaposlene.


Hadi Patrovi kaže da ukoliko samo jedan posto devojaka koje su prošle obuku u code.org centru odluči da nastavi da studira kompjuterske nauke, to može lako dovesti do situacije gde bi odnos polova bio 50-50, što je uspešno obavljen zadatak.


Izvor: CBS