top of page

Marketinški trendovi u 2020.

Na šta se to fokusiraju svetski brendovi i korporacije, koje nove alate i tehnike koriste, na koji način su trendovi koji su identifikovani kao ključni napredovali ili nestajali i koje su strategije ključne da se privuče generacija Z.


Milenijalci i generacija Z na prvi pogled deluju veoma slično. Međutim, mogu se uvideti razlike među njima – a te razlike su veoma važne za ljude u marketingu. Svi pričaju o tome kako privući milenijalce, zaboravljajući da je vreme da se fokusiramo i na mlađe, pripadnike generacije Z.

Pre svega, da utvrdimo glavne karakteristike ovih generacija – milenijalaci su rođeni između 1980. i 1996. godine, odrastali u vreme ekonomskog procvata, odgajala ih je, uglavnom, generacija baby boomera, preferiraju brendove koji imaju izgrađeno ime, bitno im je iskustvo, prva su generacija koja koristi mobilne telefone, vole i aktivno koriste Facebook i Instagram.


Pripadnici generacije Z ili kako je još nazivaju iGeneracije su rođeni između 1997. i 2010, odrastali su u vreme ekonomske krize, vole da štede, pragmatični su, preferiraju autentičnost kod brendova, rođeni “sa mobilnim telefonima u rukama”, a od društvenih mreža koriste Instagram i Snapchat. Ova generacija koja danas čini 32% cele svetske populacije, ne veruje da je postojalo vreme bez internet i mobilnih uređaja, za razliku od milenijalaca.


Pažnja generacije Z je osam sekundi, četiri sekunde manje nego prethodnoj generaciji. Dakle, prvi utisak je najbitniji. Ili im privučete pažnju momentalno ili ste ih zauvek izgubili.


Trend 1: Transparentnost


Mlađi potrošači sve više cene autentičnost i integritet, pre nego uglađenost i savršenstvo. Odrastajući u doba interneta, ne reaguju na tipične marketinške kampanje. Njih ne zanima da slušaju koliko je novi proizvod sjajan, zanima ih koje koristi oni mogu imati od njega. Tačnije, kakav doživljaj će im novi proizvod doneti. Prema nekim podacima 25% vaše prodaje čini sam proizvod. Ostalih 75% se odnosi na taj neopipljiv osećaj koji vaš proizvod stvara. Mnogi brendovi, stvarajući ugled i verodostojnost, dele značajne informacije i sadržaje koji su bitni ljudima.


Istraživanja NGen-a otkrivaju da se 88% mladih slaže sa izjavom: “Zaštita moje privatnosti mi je veoma važna.”


Istraživanja IBM-a pokazuje da je manje od trećine tinejdžera saglasno da deli svoje lične informacije online, ne uključujući kontakt podatke i prikaz prethodnih kupovina. Ipak, isto istraživanje otkriva da bi njih 61% otkrilo i više ličnih podataka ako bi verovalo brendu.


Znači ako se obraćate Z-edovcima obratite pažnju na ove podatke. Kada tražite informacije o njima, radite to transparentno, i naglasite koliko ulažete u zaštitu tih podataka.


Trend 2: Mobilnost


Akcenat je na aktivnostima koje imaju za cilj da privuku pažnju ljudi i premoste jaz između digitalnog i materijalnog sveta. Od priča i ponuda koje se aktiviraju na određenoj lokaciji do prikaza virtuelne stvarnosti i kupovina pinom.


Trend 3: Podsticaj na dobro delo


Kompanije smišljaju akcije koje bi pozitivno uticale na društvo i pomogle potrošačima da promene svoje ponašanje na bolje. Od podsticaja i uređaja za izgradnju navika do atraktivnog standardnog i društvenog normiranja, brendovi idu još dalje kako bi pomogli ljudima da donesu ispravnu odluku na lakši i atraktivniji način. Naravno, podsticanje promene ponašanja potrošača takođe je i preokupacija nacionalnih vlada, tako da se ovakve kampanje mogu koristitii za uključivanje donosilaca odluka.


Trend 4: Nedostižnost i aktivacija


Video sadržaj je neophodan. Samouvereni brendovi podstiču potrošače da sami pristupe reklamnim porukama, specijalnim ponudama, pa čak i samim proizvodima. Potrošači koji su umorni od napornih i loše targetiranih reklama rado prihvataju originalne i zanimljive interakcije koje pružaju jasan prikaz uloženog i dobijenog, a kompanije na takav način stvaraju kvalitetne odnose sa svojom ciljnom grupom.


Googlova istraživanja otkrila su da je Youtube prva internet platforma koju mladi posećuju kada žele da se oraspolože ili zabave. Ali to nije jedina uloga Youtuba u njihovim životima. Od 85% tinejdžera koji aktivno posećuju sajt, njih 80% dolaze da bi proširili svoja znanja, a 68% da poboljša ili stekne nove veštine. Ostali učesnici istraživanja rekli su da koriste Youtube kada su na pauzi, i žele da odmore od obaveza. Dakle nema kraja kada je korišćenje Youtuba u pitanju. Sa publikom koja je stalno na Youtube-u mogućnosti da im se tako obratimo su beskonačne, samo treba pronaći pravi način.


Red Bull je pravi primer kako dobro eksploatisati Youtube. Sa preko 8 miliona pratilaca, Red Bull redovno postavlja na svom kanalu videe koji oslikavaju aktivan način života. Ovi klipovi nikada, ni na sekund, nisu prikazali limenku Red Bull-a, ali možemo naslutiti iz njih da ćemo ako kupimo Red Bull imati više energije, proputovaćemo ceo svet i raditi sve one uzbudljive adrenalinske stvari koje momci i devojke u videima rade.


Naravno, Youtube nije jedina platforma za video sadržaje, Instagram stories predstavlja još jednu sjajnu platformu za sadržaje ovog tipa.


Trend 5: Uslužnost brenda


Sa fragmentacijom procesa komunikacije i gubitkom poverenja u digitalne platforme kompanije sve više ulažu u konkretne fizičke prostore i događaje kojima se stvara osećaj intimnosti i poverenje. Prijatna, lična iskustva podstiču dobru volju kod potrošača i stvaraju osećaj pripadnosti brendu i generišu pozitivne društvene vrednosti.


Svi smo svesni značaja koliko recenzije imaju ključnu ulogu kada je stvaranje poverenja u pitanju, ali ovo je od apsolutne važnosti kada je reč o generaciji Z.


Statistika kaže da je 76% mladih izjavilo da žele brendove koji odgovaraju na povratne informacije, i gledaju na ove odgovore kao ključne pri utvrđivanju ugleda o kompaniiji. Čak 41% pročita najmanje pet mišljenja na internetu pre nego što se odluči na kupovinu. Međutim, skupljanje korisničkih mišljenja je jedno, a odgovaranje na njih je nešto totalno drugo. Treba odgovarati i na negativne komentare. Korisnicima mora biti jasno da ste uvideli sve žalbe i da radite sve što možete kako biste te probleme rešili.


bottom of page