top of page

Loop platforma nudi rešenje koje nas navodi da preispitamo potrošnju i spasimo planetu

Svesni rastućih ekoloških problema i zagađenosti tla koje je preplavilo planetu, brendovi su se udružili kako bi privoleli kupce da kupuju proizvode u posudama koje mogu ponovo da se koriste ! Ideja ove koalcije brendova jeste da se nakon potrošenog proizvoda njegova ambalaža vraća nazad na dopunu novim proizvodom, a zatim ponovo upotrebi.



Kao izrazito potrošačko društvo, SAD je u svetskom vrhu po količini otpada po glavi stanovnika. Problem otpada u Americi je toliko velik, da će joj uskoro nestati prostora za odlaganje smeća. Procenjuje se da će za dve decenije američko tlo ostati bez prostora koje može biti namenjeno novim deponijama. Istorijski, američki plastični otpad je prevožen u Kinu, ali od prošle godine kineska vlada zabranjuje uvoz plastike.


Moguće rešenje potiče iz neočekivanog izvora. Naime, velike kompanije poput Unilevera i P&G-a su se udružile kako bi smanjile količinu otpada koji završava u prirodi kreiranjem potrošačke platforme nazvane Loop.


Kako Loop funkcioniše?


Na primer, odlučili ste se za kupovinu sladoleda. Kompanija će vam ga dostaviti u čvrstoj posudi za koju će vam naplatiti mali depozit. Novac ćete dobiti nazad kada poštom vratite ambalažu proizvođaču. Proizvođač će očistiti posudu i napuniti je novim sladoledom, pa ponovo prodati.


Čini se da će ovo rešenje izazvati nervozu i nestrpljenje kod potrošača, te da će u svojim početnim fazama ono stvoriti opšti nered dok se kupci ne naviknu na obavezu slanja ambalaže proizvođaču.

Sigurno ste pomislili da bi ovakav sistem sa sobom nosio i dodatnu emisiju ugljen-dioksida kao posledicu prevoza otpada. Međutim, kreatori Loop platforme razmišljali su o ovom problemu i sebe nazvali „modernim mlekarom“. Procena kompanija uključenih u kreiranje Loop-a je da će ponovna upotreba korišćenih posuda sačuvati više materijala i energije nego pravljenje novih za svaki novi proizvod, čak i uz sav dodatni transport. Šta više, predviđa se da će ceo proces biti za čak 75% bolji za okolinu.


Loop pruža još jednu značajnu korist. Naime, čestim otpremanjem ambalaže proizvođaču, potrošači stiču veću svest o samoj potrošnji i otpadu koji bi se stvarao da ovakva platforma ne postoji. Loop navodi potrošače da preispitaju neke od svojih svakodnevnih kupovina. Na primer, zapitaćete se da li vam je neophodan još jedan losion za telo koji treba u potpunosti potrošiti kako bi otpremili ambalažu nazad.


Međutim, Loop platforma ima svojih nedostataka. Jedan od njih je vremenska neusklađenost kupovina, potrošnje i slanja potrošenog proizvoda na dopunu.

Na primer, ovaj sistem vas sprečava u nagomilavanju pasti za zube brže nego što možete da ih potrošite. Ali, on stvara i jaz u vremenu u toku kog možete ostati bez paste za zube čekajući da se ona dopuni i dostavi nazad. A kada govorimo o pastama za zube, teško je primeniti Loop model na ovakve proizvode jer se njihova ambalaža teško može dopuniti. Umesto toga, Unilever je napravio pastu za zube koja se žvaće. Međutim, mala je verovatnoća da bi ovakva pasta za zube mogla da zaživi.

Loop je zato svestan zamki na koje će nailaziti na svom putu, pa će ovaj model za početak tesitrati u samo dva grada – Njujorku i Parizu.


Za kupce postoji izvestan napor kada je u pitanju često slanje ambalaža tamo i nazad. Međutim, ono ne može biti naporno za kupce kao što je to nošenje staklenih boca nazad u prodavnice i markete. Loop daje mogućnost slanja više posuda, boca i ostale ambalaže odjednom u specijalno napravljenoj Loop kutiji koju kurirska služba preuzima na adresi kupca. Loop tvrdi da se od kupaca neće tražiti čišćenje posuda pre slanja što je još jedna prednost u odnosu na klasično recikliranje.


Još jedna pogodnost Loop rešenja je u dizajnu posuda. One su dizajnirane atraktivnije od klasičnih pakovanja. Na primer, ambalaža Pantene šampona koju možete videti na Loopovom sajtu napravljena je od lakog aluminijuma. Brendiranje na proizvodu je sitnije i umesto logoa brenda stoji natpis „Ponovo koristim jer volim okeane“ zajedno sa ilustracijama morskog života.


Takođe je jasno da je okretanje kompanija održivosti izuzetna prednost za njihov biznis. Kupci koji koriste ovu platformu će se verovatno obavezati da koriste konkretne proizvode, konkretnog brenda. Kompanije koje u ovome učestvuju će bez sumnje uživati koristi ovakvog poslovnog modela, zajedno sa pozitivnim brendingom njihovih proizvoda koji ide zajedno sa ovom inovativnom platformom za recikliranje.


Nema sumnje da je rešenje koje nudi Loop uzvišenije od borbe za životnu sredinu na koju smo navikli. Loop platforma neće doprineti zabrani upotrebe plastičnih cevčica u kafićima, niti će se zalagati za veću upotrebu energije vetra. Loop će pojačati svest potrošača o nepromišljenoj upotrebi svih resursa koje nam planeta pruža. Zato je prva pobeda Loop-a u tome što nas navodi da svoje postupke dobro ispitamo.

bottom of page