top of page

KAWS izložba testira tržište virtualne realnosti

Početkom meseca, superzvezda umetnosti Brian Donnelly, takođe poznat kao KAWS, predstavio je novi set popularnih likova “Companion”. Međutim, za razliku od kolekcionarskih figura ograničenog izdanja, ovo izdanje se sastoji od figura koje čine geolocirani pikseli.

Ovim projektom, saradnja između umetnika i digitalne umetničke platforme Acute Art, predstavljeno je 12 figura prikazanih kao virtuelna realnost. Ove figure, koje lebde iznad 11 gradova širom sveta, mogu se pogledati samo preko aplikacije Acute Art. Projekat takođe nudi mogućnost pretplate na izdanja za 7$ nedeljno ili 30$ mesečno.


Kompanija je takođe planirala da objavi 25 skulptura ograničenog izdanja od kojih će svaka koštati po 10.000$. Donnelly je na kraju odlučio da odloži izdavanje ovih dela usled svetske krize izazvane pandemijom virusa COVID-19. U međuvremenu, kompanija je proširila svoju saradnju predstavljanjem besplatnih minijatura KAWS skulptura koje su dostupne do 15. aprila.


Cena od 10.000 $ za digitalno izdanje sada je dosta viša od cene prosečne kolekcionarske KAWS kolekcije. Digitalna izdanja su relativno pristupačna u kontekstu većeg tržišta, na kome je novi rekord aukcije od 14.7 miliona dolara postavljen prošle godine u Sotheby’s u Hong Kong-u. Usred smrtonosne pandemije COVID-19, pri čemu većina umetničkih dela se promoviše putem interneta, čini se da nudi sofisticiran način interakcije sa umetnošću, a pritom je ostao socijalno distanciran.


Daniel Birnbaum, umetnički direktor Acute Art-a izjavio je: „Virtuelna realnost, kao nešto što ljudi mogu da koriste i gde zapravo možete dostići publiku , je relativno nedavna stvar. Već je bio mali napredak u svetu arhitekture, u određenim vrstama zabave, u svetu filma, ali vrlo malo umetnika je uradilo bilo šta sa VR. "


Birnbaum, koji je radio kao direktor muzeja Moderna u Stokholmu, pre nego što je započeo Acute Art 2019., vidi kompaniju u liniji sa Robertom Rauschenbergom i Billy Klüverom koji su prihvatili spoj nove tehnologije sa kreativnom praksom. "Oduvek smo govorili o nematerijalizovanim aspektima umetnosti od rođenja konceptualne umetnosti", rekao je Birnbaum. "A virutelna realnost je zaista ekstremni primer ovoga, gde možete raditi globalne stvari koje nisu materijalne, ali su ipak vizuelno neodoljive ili pak vidljive."


Inicijalni projekti Acute Art uključili su i umetnike poput Jeff Koons-a, koji je stvorio virtuelnog avatara jednog od svojih perfekcionista, i Marina Abramović koja je virtuelni prostor iskoristila kao put za svoje intimne performanse. Birnbaum je rekao da je fokus kompanije na dostizanje veće publike.


Birnbaum je ukazao na globalnu publiku KAWS-a kao pokretačku snagu uspeha saradnje. Acute Art je nakon pokretanja i lansiranja “EXPANDED HOLIDAY” imao 100.000 preuzimanja aplikacije, dok su ukupna preuzimanja sada oko 250.000. Izdanja manjeg obima, koja su dostupna za kupovinu ili iznajmljivanje, mogu imati još veći uticaj.


“On je stvorio nešto što do sada nigde nije postojalo – pretvorio je virtuelnu realnost u interaktivni projekat”, izjavio je Birnbaum. Dok je projekat bio u razvoju mnogo pre nego što je pandemija COVID-19 donela ogromne strukturne promene u načinu na koji umetnički svet posluje, odluka da se obezbedi posao koji se može kupiti i smestiti u dom pokazala se sjajnom.


Na mnogo načina, umetnost u kombinaciji sa virtuelnom realnošću je tek u povojima kao kolekcionarska kategorija. U budućnosti, veliki deo umetničkog sveta će biti primorana da bude onlajn. Birnbaum se nada da će umesto pokretanja umetnosti samo na onlajn svet, trenutni momenat može biti iskorišćen kao prilika za dalju integraciju virtuelnog i opipljivog.

"Mislim da je umetničkom svetu potreban novi alat", izjavio je Birnbaum. "Mislim da virtuelna realnost neće sve rešiti, ali je deo tog novog paketa alata."


bottom of page