top of page

Jedna od najbogatijih žena stvorila je oazu ženske umetnosti u Švajcarskoj

Grażyna Kulczyk je poznato ime biznis elite u Poljskoj, ali prepoznatljiva je i kao jedan od najznačajnijih kolekcionara savremene umetnosti u svetu. Mnogi je nazivaju upornom, zbog svog neobičnog karaktera, dok ona za sebe kaže da je tvrdoglava kada nešto naumi. Upravo tako je izvedena njena velika ideja o muzeju u stenovitom okruženju jednog švajcarskog sela. Fokus njene kolekcije je na umetnosti koju stvaraju žene, kao i na konceptualnoj umetnosti.



Kulczyk je prepoznatljiva po neobičnim mestima, gde je priređivala izložbe, a sve u cilju drugačije komercijalizacije i privlačenja pažnje određene publike. Jedno od mesta njenih izložbi bili su i saloni automobila, pošto je ovo bila industrija u kojoj je radila zajedno sa svojim tadašnjim suprugom. Kako je sa 1989. godinom krenula ekonomska tranzicija Poljske, krenulo je i interesovanje za umetnost, a sa njim i prepoznavanje uticaja i značaja kolekcionarstva. Tako je vremenom rasla kolekcija gospođe Kulczyk, a 2003. godine došlo do otvaranja centra za vizuelne i performativne umetnosti u njenom rodnom gradu Poznanju.

U januaru ove godine realizovan je jedan od najvećih dosadašnjih projekata ove fenomenalne kolekcionarke, a to je muzej rasprostranjen na 16 hiljada kvadratnih metara u švajcarskom selu Susch. Izgradnja ovog zdanja trajala je 5 godina i zahtevala je razna odobrenja od vlasti Švajcarske od regionalnih do federalnih, a mlade arhitekte Lukas Voellmy i Chasper Schmidlin su jednu celu godinu radili samo na mini eksplozijama za gradnju donjeg nivoa zgrade.


Odluka da se više fokusira na radove umetnica, možda potiče od uloge u kojoj se našla kao žena u korporativnom svetu muškaraca tokom 70ih, 80tih i 90tih. Kako sama napominje, bez obzira na posao koji je obavljala, bila je pre svega posmatrana kao žena vlasnika i bila je neko ko je bio u zadnjem redu kao podrška svom mužu Janu Kulczyku. Kao kolekcionar, napominje da je važno u kom smeru se razvija kolekcija umetničkih dela, tako da je vremenom shvatila da je to pre svega umetnost koju stvaraju žene, iako se u njenim kolekciji nalaze dela Endi Vorhola i Antoni Tapijea. Neka od imena autora iz njene kolekcije su: švajcarski skulptor Heidi Bucher, kao i Alina Szapocznikow i Magdalena Abakanowicz iz Poljske i američke umetnice Jenny Holzer i Hannah Wilke.


Podrška umetnicama se ne završava samo kolekcionarstvom, već Grażyna Kulczyk osniva fondaciju i institut pod imenom The Women Centre for Excellency, koji je postao deo umetničke škole Institut Kunst u Bazelu. Akcenat ovog projekta je na edukaciji i analizi značaja uloge žena kako u prošlosti, tako i iz današnje savremene pozicije.

Iako je ravnopravnost polova jedno od važnih pitanja kojima se bavi kroz svoj rad, za sebe kaže da nije feministkinja: “Ne deklarišem se kao feministkinja, ali se jednostavno zalažem za jednaka prava žena kroz svoja angažovanja iz različitih sfera života uključujući umetnost i biznis, zato što verujem da imamo istu količinu talenata kao i muški deo populacije.”

Izvor: Artsy

bottom of page