top of page

Devojčice koje su obeležile 2019.

Anđela i Leonora Ristić, jedini tim od dve devojčice na Svetskom takmičenju iz robotike u Kini, osvojile su drugo mesto na svetu!

Devojčice su manje zainteresovane za STEM (nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika) i to je slučaj kako u Srbiji, tako i u svetu. Međutim, zadovoljstvo nam je što smo imali prilike i da lično upoznamo Leonoru i Anđelu Ristić koje su bile počasne gošće Novogodišnjeg gala koncerta Dečje filharmonije, gde su zaslužno doživele ovacije publike u prepunom Sava centru, i svojim uspehom na Svetskom takmičenju iz robotike pokazale da su devojčice podjednako dobre u prirodnim naukama i tehnologiji i da je vrlo uzbudljivo biti uključen u kreiranje budućnosti.


Leonora i Anđela Ristić su najbolje drugarice i učenice osmog razreda OŠ “Svetozar Marković” iz Vranja. Pre nego što smo zajedno uživale u izvođenju klasičnih kompozicija od strane mladih i talentovanih umetnika, imale smo vrlo interesantan razgovor o njihovim iskustvima sa Svetskog takmičenja na kome su osvojile drugo mesto u konkurenciji od pedeset timova.


Pre svetskog uspeha, Leonora i Anđela su imale uspeh i na evropskom nivou gde su osvojile sjajno 1. mesto kao tim iz naše države. Nakon toga, usledile su pripreme za Kinu i veliko svetsko takmičenje, koje su trajale mesec dana. Tema ovog takmičenja se odnosila na razvoj robota koji je čistač grada, i naš tim koji je bio jedini koji su činile dve devojčice, je za te svrhe razvio robota koji se kreće po dve staze:

na prvoj stazi robot sam prepoznaje i skenira boje, ali i razvrstava smeće;

dok se na drugoj stazi robotom upravlja pomoću džojstika i na taj način mu se omogućava da sortira smeće i bude čistač grada.


Leonora i Anđela su u posebnoj kategoriji: Tehnički izazov, osvojile drugo mesto, a takmičenje u ovoj kategoriji je podrazumevalo da na raspolaganju imaju samo dva sata da zajedno sa još jedinim timom, u njihovom slučaju timom iz Francuske, reše zadatak, naprave program i robota, i da svoj nastup uvežbaju sa članovima tima.


Kroz razgovor o ovoj temi, prirodno se nametnulo pitanje o tome kako su uspele i kada im je robotika postala interesnatna.


Leonora i Anđela su od petog razreda osnovne škole pohađale časove informatike, ali su pored regularnih časova redovno pohađale i dodatnu nastavu. Kažu da ih je robotika oduvek zanimala, a naročito im je zanimljivo to što kroz programiranje mogu da upravljaju robotom na način da on radi ono što one žele.


Međutim, zanimanje za robotiku postoji još od ranije. Anđela je od malena bila zainteresovana za filmove sa robotima, dok je Leonora oduvek želela da pravi igrice iz razloga što je kao mala gledala film o tome kako dece kreiraju igre. Ono što je zajedničko danas za obe, jeste da im je vrlo interesantno da programiraju i kreiraju robote jer su svesne da na taj način učestvuju u kreiranju budućnosti: “ Živimo u 21.veku gde je IT budućnost i većina stvari je obojena tehnologijom, pa je baš zbog toga zanimljivo kreirati tu budućnost” zaključila je Leonora. Na pitanje da li bi radije kreirala robota koji sam može da kreči stan ili nekog robota koji može da se koristi u medicini, Anđela je odgovorila da bi radije kreirala robota koji bi se koristio u zdravstvu, na primer za otkrivanje nekih retkih bolesti, iz razloga što su takvi roboti kompleksniji i što mogu da doprinesu rešavaju nekih važnih problema.


Obe su od malena bile zainteresovane za kompjutere, a Leonora je već u drugom razredu pravila prezentacije u PPT-u i sama istraživala na internetu kako se to radi. S obzriom da je za učešće na ovakvim takmičenjima potrebno i odlično znanje engleskog jezika, devojčice su i na tom polju odlične, a Anđela je na međunarodnoj olimpijadi iz engleskog jezika bila finalista.


Ono što je zanimljivo, i Anđela i Leonora u svom okruženju primećuju da su dečaci više zainteresovani za STEM nego devojčice, čak je i na svetskom takmičenju u timovima bilo mnogo više dečaka, retki su bili timovi sa jednom devojčicom i jednim dečakom, a one su bile jedini tim sastavljen od dve devojčice. Smatraju da je jedan od razloga sadržaj na društvenim mrežama: “Društvene mreže poručuju devojčicama da treba da se šminkaju, a dečacima da treba da igraju igrice” izjavila je Anđela.


Devojčice se manje uključuju u STEM iz dva razloga: zbog nedostatka ženskih uzora iz ovih oblasti, i zbog toga što ova zanimanja smatraju manje kreativnim. Anđelino i Leonorino iskustvo je pravi primeri toga koliko je interesatno i uzbudljivo biti uključen u kreiranje budućnosti, ali su i pravi uzori devojčicama i dečacima iz njihove generacija o važnosti znanja i obrazovanja za postizanje svetskih uspeha.


Upravo zbog toga, AFA je veoma posvećena kreiranju projekata, poput ovogodišnjeg Hackteen-a, koje za svoj cilj imaju uključivanje velikog broja devojčica u STEM zanimanja i podizanje svesti o važnosti učešća žena odnosno devojaka u kreiranju budućnosti koja je digitalna.

bottom of page