top of page

Budućnost oglašavanja – da li će reklame nestati u potpunosti


Danas, manje od dve decenije od dolaska interneta, Google i Facebook dominiraju oglašavanjem više nego svi štampani mediji na planeti zajedno.


Prihodi Google-a od reklamnih kampanja u 2017. godini iznosili su više od 95 milijardi dolara, a Facebook je dostigao cifru od 39 milijardi. Uz pomoć e-commerce platformi, mobilnih uređaja, prednosti online plaćanja, marketing društvenih mreža zamenio je tradicionalnu industriju oglašavanja i to za manje od petnaest godina.

Vrednost globalne kreativne industrije je 2018. godine premašila 550 milijardi dolara a tome smo najviše doprineli lično mi – šta lajkujemo a šta ne, šta želimo, ko su nam prijatelji, šta oni klikću, a šta mi, itd. Sa uticajem tehnologija na industriju, oglašavanje će nastaviti da se menja. Sve govori da će verovatno biti još invazivnije i još ličnije. No ipak to ne može potrajati. Koliko nam je još vremena preostalo? Stručnjaci tvrde, otprilike 10 do 12 godina.


Virtualno unapređeno oglašavanje


Sa razvojem 5G mreže, naočarima za virtuelnu stvarnost i jačanjem veštačke inteligencije, moguće je ubaciti digitalnu informaciju u realno okruženje, čime oglašavanje više nije ograničeno ekranima i može se naći svuda oko nas.


Zamislite Apple prodavnicu iz budućnosti. Kada se približite iPhone-u ispred nas iskoči Stiv Džobsov hologram i govori o prednostima najnovijeg telefona. Ako nam nije do toga da slušamo Stiv Džobsa, jednom najprostijom glasovnom komandom, njega zamenjuje tekst koji leprša na vazduhu ispred nas. Kada na kraju zamenimo naš iPhone za AR iGlasses, glasovnom komandom potpisujemo ugovor.


Idemo dalje – naočare su na glavi, krenuli smo kod svoje prijateljice. Dok ćaskamo, primećujemo njenu novu kuhinju. Senzori u naočarima, preko naše istorije pretrage na internetu, znaju da smo razmišljali o preuređenju kuhinje. Sa uključenom naprednom pretragom, pred nama se otvaraju ponude novih kuhinjskih elemenata, različiti dizajni koji bi mogli da nam se svide, dijapazon boja koje prijaju našem oku. Ovo je budućnost oglašavanja.


Rana verzija ovakve realnosti već postoji. Naziva se „vizuelna pretraga“ i moguća je u pregledu nekoliko kompanija. Na primer, saradnjom Snapchat-a i Amazon-a moguće je uperiti kameru aplikacije na predmet, što će nas povezati sa linkom koji pokazuje gde se takav ili sličan proizvod može kupiti.


Pinterest ima bezbroj alata za vizuelnu pretragu kao na primer Shop the Look, koji skenira sve predmete na fotografiji. Sviđa vam se kauč? Kliknite na sliku. Sajt će pronaći gde se prodaje takav kauč.


Google je još više razvio ovaj concept kada je 2017. godine izbacio svoju Lens aplikaciju. Aplikacija ne registruje samo proizvode koji se prodaju, već pruža informacije o svemu oko nas: cvet na koji ste naišli u botaničkoj bašti, koje je rase pas koji trči po parku, istorijat znamenitosti grada u kome se nalazite.


Na ovom polju IKEA je ipak otišla najdalje. Koristeći njihovu aplikaciju možete premeriti celu vašu dnevnu sobu, na primer. Treba vam novi stočić? Uz pomoć njihove tehnologije možete da testirate kako će on izgledati u vašoj sobi i isprobavate stilove i veličine. Kada ste odabrali pravi, IKEA vam dostavlja na kućnu adresu. Ako imate problema sa sklapanjem, aplikacija vam pomaže u tome, korak po korak.


Ekspanzija korišćenja ocena korisnika je pogurala razvoj vizuelnih pretraga. I što više ljudi koristi ovaj sistem, više podataka se šalje veštačkoj inteligenciji. Ove povratne procene su samo do jeseni 2018. godine povećale vizuelne pretrage na milijardu mesečno.


Sada se gotovo svi svetski brendovi pripremaju za „pokaži, fotkaj i kupi“ svet.


Doba JARVISA i kraj oglašavanja


JARVIS je ime računara iz Iron Man-a. On je digitalni lični asistent, softver sa veštačkom inteligencijom. Upravlja čitavim domom i pomaže Iron Man-u.


U dobu JARVISA vi prosto kažete “JARVISE, kupi mi pastu za zube” i za samo nekoliko trenutaka on razmatra sve moguće opcije, cenu, izveštaje o tome koliko zaista bele zube, izjave korisnika, procenjuje koji bi vam se ukus najviše dopao, i onda obavi kupovinu umesto vas.


Uskoro shvatamo da mi u stvari nikada više nećemo morati da razmišljamo o pasti za zube. JARVIS će nadgledati naše zalihe namirnica koje koristimo svakog dana: kafa, čaj, mleko, dezodorans i sve ostalo, i naručivaće umesto nas kada primeti da su nam zalihe pri kraju.


A kad poželimo da kupimo nešto novo? Dron koji dete želi za rođendan? Samo suzimo pretragu “JARVISE kupi dron koji košta manje od 100 dolara, lako se koristi i pravi super fotografije”.


Kupovina odeće? Da li ćemo verovati robotu da nam bira odeću? Iako zvuči neverovatno, robot može da prati naš pogled kada razgledamo radnje, sluša naše svakodnevne razgovore, šta nam se sviđa a šta ne, prati naša društvena kretanja kako bi razumeo naš modni ukus i ukus naših prijatelja. Sa poznavanjem svih ovih detalja o nama, JARVIS bi bio prilično precizan kada bi birao odeću, i to bez ijedne reklame.


U sledećoj deceniji, očekujemo da oglašavanje sa sakupljanjem i primenom informacija o nama postane ličnije. Veštačka inteligencija će preuzeti većinu odluka o kupovini, iznova nas iznenađujući proizvodima i uslugama koje nismo ni znali da želimo. Ili ako ne volimo iznenađenja, isključimo dugme u podešavanjima i sve je mirno i staloženo. U svakom slučaju, postoji pretnja klasičnom oglašavanju, jer nove tehnologije nude značajne pogodnosti potrošačima.


bottom of page