The Social Dilemma: Tamna strana društvenih mreža

„The Social Dilemma“ je prvi dokumentarni film koji se našao na listi najpopularnijih na Netflix-u. Dokumentarac Džefa Orlovskog pokazuje nam kako se našim mozgovima stalno manipuliše, dok algoritmi utiču čak i na procese razmišljanja, budući da su kreirani da nam privuku pažnju i nateraju nas da kupimo neki proizvod.

Izazivanje osećaja zavisnosti i kršenje privatnosti predstavljaju odlike društvenih mreža, a ne samo slučajne ili namerne greške kompanija koje njima upravljaju. Takođe, manipulacija ljudskim ponašanjem radi zarade ugrađena je u ove kompanije sa neverovatnom preciznošću. Neprestano „skrolovanje“ po društvenim mrežama i konstantno dobijanje notifikacija navode korisnike da budu konstantno umreženi i posvećeni svojim stranicama. Personalizovane preporuke ne koriste podatke samo za predviđanje već utiču na naše postupke pretvarajući korisnike u lak plen oglašivača i propagandista.


Orlovski u intervjuima razgovara sa muškarcima i nekolicinom žena koji su pomogli u izgradnji društvenih mreža i sada se plaše efekata svog rada na mentalno zdravlje korisnika.

Tristan Haris, bivši etičar dizajna u Guglu, naveo je da nikada ranije u istoriji 50 dizajnera nije donosilo odluke koje bi imale uticaj na dve milijarde ljudi, dok je Ana Lembke, stručnjak za zavisnost sa Univerziteta Stanford, objasnila u dokumentarcu kako kompanije iskorišćavaju evolucionu potrebu mozga za međuljudskim vezama.


Iako nam je mnogo toga već bilo poznato, „The Social Dilemma“ daje dodatna objašnjenja uz pomoć izmišljenih scena prigradske porodice koja trpi posledice zavisnosti od društvenih mreža. Prikazane su tihe večere, ćerka u pubertetu sa različitim problemima vezanim za svoj izgled i sin tinejdžer koji je radikalizovan preporukama YouTube-a koje promovišu nejasnu ideologiju.


Dok se dokumentarac fokusira na porast mentalnih bolesti usled korišćenja društvenih mreža, ne prepoznaju se faktori poput rasta ekonomske nesigurnosti. Polarizacija, neredi i protesti predstavljeni su kao posebni simptomi ere društvenih medija bez istorijskog konteksta.


Uprkos tome što su izneli žestoke kritike, sagovornici sugerišu da uz pomoć pravih promena možemo sačuvati ono što je dobro u vezi sa društvenim mrežama. Lična i politička rešenja koja su predstavljena u dokumentarcu kombinuju dve različite mete kritika: tehnologiju koja uzrokuje destruktivna ponašanja i kulturu nekontrolisanog kapitalizma koja je proizvodi.


Ipak, „The Social Dilemma“ je izuzetno efikasna kao alarm kada se radi o narušavanju privatnosti i manipulaciji tehnologijom. Dokumentarni film Džefa Orlovskog ni sam nije pošteđen pojave koju proučava. Film se strimuje na Netflix-u, gde će mostati još jedan čvor u algoritmu zasnovanom na bazama podataka.


Izvor: https://www.nytimes.com/2020/09/09/movies/the-social-dilemma-review.html

AFA
Asocijacija za afirmaciju žena

Gospodar Jovanova 2

11000 Belgrade, Serbia

+381 (0)11 218 0533

office@afa.co.rs

Quick Links

© 2019 created by AFA

  • LinkedIn - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • YouTube - White Circle
  • Twitter - White Circle