Priča ženskog preduzetništva: Manuela Stamatović, osnivačica i CEO Puzzle Consulting
"Verujem da stalnim učenjem i ulaganjem u sopstveno znanje postajemo bolji menadžeri, mentori i prijatelji".
Manuela Stamatović je marketing i menadžment konsultant, trener i mentor. Rođena je i školovala se u Švajcarskoj, studirala je biznis i marketing u Parizu i stekla je zvanje master menadžer evropskog biznisa i marketinga. Ekspert je za biznis planiranje, marketing, brend menadžment i korporativne komunikacije zahvaljujući dvodecenijskom radnom iskustvu u industriji robe široke potrošnje, bankarstvu i avijaciji. Manuela je poslovnu karijeru započela u kompaniji Coca-Cola i usavršavala se na izvršnim direktorskim pozicijama u L'Oreal-u u Parizu i Beogradu, kao i u Erste banci, Sberbanci i Air Srbiji. Danas je osnivač i vlasnik firme Puzzle Consulting koja se bavi strateškim konsaltingom za mala i srednja preduzeća u domenima biznis planiranja, marketinga, brend menadžmenta i korporativnih komunikacija.
Manuela je predavač u Mokrogorskoj školi menadžmenta i na listi je konsultanata Evropske banke za obnovu i razvoj. Mentor je u sklopu mentorskog programa Srpske asocijacije menadžera i Udruženja poslovnih žena Srbije, završila je „Train the Trainer” licencirani TMI® program i sertifikovana je NLP Business Practitioner. Tečno govori francuski i italijanski, srpski i nemački su joj maternji jezici, a iz engleskog ima diplomu C2 nivoa znanja „Certificate of Proficiency in English“.
1. Šta vas je privuklo da uđete u preduzetništvo i šta vas najviše intrigira u tom svetu?
Neverovatno je kada pomislim da nisam imala cilj da jednog dana budem preduzetnica i da imam svoju firmu. Mislila sam da ću do penzije biti zaposlena u nekoj velikoj kompaniji, kao što je i bio slučaj u prvih 20 godina mog radnog staža. Međutim, nekad vas život usmeri u nekom neočekivanom pravcu, tako da se desio taj momenat da sam osnovala svoju firmu Puzzle Consulting i postala preduzetnica.
Iako neplanirano, pronašla sam se u ovom svetu jer sam shvatila da sam ja u stvari već bila preduzetnica, samo u velikim sistemima. Radeći u korporacijama sam naučila kako da svoje ideje pretvaram u uspešne poslovne poduhvate, kako da izgradim uspešan tim i kako da od nepoznatih imena i proizvoda stvorim jake i popularne brendove. Jedina možda prava razlika je što danas, kada imam svoju firmu moram da se bavim i računovodstvom, kontrolingom, ljudskim resursima i svim tim nekim aktivnostima koje ranije nisu bile moj deo posla. Ali i to je izazov koji sam veoma rado prihvatila.
2. Koji su to izazovi sa kojima se svakodnevno suočavate u svetu preduzetništva i kako mislite da je iste moguće prevazići?
Izazova ima puno, od toga kako da dođete do pravih klijenata, kako da organizujete svoj radni dan, kako da pronađete prave saradnike, pa do toga na koji način da obezbedite redovan priliv novca kako biste ispoštovali sve svoje finansijske obaveze. Kada radite u korporaciji, većina tih pitanja sebi i ne postavite jer uglavnom postoji neko drugi čiji je to posao i ko vodi računa o tome.
Mislim da je ključni i najteži izazov za svaku preduzetnicu i preduzetnika da budete uporni i da istrajete u svom poslu. Naročito kada ste tek na početku, veoma lako možete da upadnete u raspoloženje da se pitate da li to što radite uopšte ima smisla i da li ćete ikad uspeti da od te vaše ideje napravite uspešan i dugotrajan biznis. Stalno podizanje sopstvenog morala i ne gubljenje vere u sebe je definitivno ono što je najizazovnije.
3. Koji biste savet uputili budućim i potencijalnim preduzetnicama, koja je vaša formula za uspeh?
Moje mišljenje je da ne postoji univerzalna formula za uspeh, jer svako od nas ima drugačiju viziju, biznis ideju i način na koji pristupa poslu. Međutim, pošto je moj posao takav da radim sa malim i srednjim preduzećima upravo na planiranju biznisa, razvoju brendova, kao i na postavci pravih poslovnih strategija, u nastavku sam navela tri jednostavna saveta na koje bi svaki preduzetnik trebalo da obrati pažnju:
Temeljno istražite da li za vaš proizvod ili uslugu postoji kupac. Samo zato što se vama ili vašoj porodici dopada vaša poslovna ideja, to ne mora da znači da za nju postoji i tržište. Ovaj početni korak se često izostavi, što kasnije može da dovede do problema ukoliko se ustanovi da za vaš proizvod ipak ne postoji potražnja.
Pronađite prave saradnike, u onim domenima poslovanja za koja nemate potrebna znanja i veštine. Nekad je mnogo isplativije angažovati eksperta nego trošiti sopstveno vreme i energiju.
Verujte u sebe i budite uporni! Ako ste se definitivno odlučili da se otisnete u preduzetničke vode, nemojte odustajati brzo i lako. Baš ti momenti kada sve deluje nedostižno ili mnogo teško, to su ključne tačke kada možete najviše da naučite o sebi i kako da još više ojačate za buduće poduhvate.
4. Kada biste imali čarobni štapić, šta biste na prvom mestu promenili, a što bi dovelo do boljitka za vas kao preduzetnicu?
Mislim da nam čarobni štapić nije potreban ukoliko pametno i analitički pristupimo poslu, ako dobro preispitamo ne samo svoju poslovnu ideju nego i naš lični motiv zašto želimo da se bavimo tim poslom. Potrebno je da dobro razumemo tržište kako bismo imali čvrstu osnovu za izgradnju sopstvenog biznisa.
Kada bi postojala magija, možda bih poželela da dan ima više sati ili sedmica više dana. Tako bih konačno imala dovoljno vremena da sprovedem u delo sve svoje ideje i da konačno pročitam sve knjige koje mi se gomilaju na polici.
5. Šta vas najviše ispunjava i čini srećnom u vašem poslu?
Veoma sam srećna što posle 4 godine mogu sebe da nazovem uspešnom preduzetnicom i što se moj rad i trud prepoznaje na tržištu i među klijentima. Polako se pojavljuju svi ti rezultati koji su na početku delovali tako nedostižno i zbog kojih sam neretko sumnjala u ovaj svoj poduhvat, pa čak i u sebe.
Posebno me raduje što mi rezultati na poslovnom i ličnom planu daju mogućnost da u radu sa mladim ljudima i drugim preduzetnicama svoje znanje podelim i tako im pomognem i usmerim ih na njihovom putu. Te saradnje i razmene iskustava su ono što me iskreno ispunjava i osećam se veoma privilegovano što imam tu mogućnost. Hvala i vama AFA što ste me prepoznali u toj ulozi.
Comments