„Preduzetnice na Marakani" – Liderke preduzetništva i moderno preduzetništvo za 21. vek

Updated: 10 minutes ago

Zadovoljtvo nam je da vam predstavimo događaj “Preduzetnice na Marakani”, kojim ćemo ove godine najaviti peti AFA Women's Leadership Summit. U pitanju je događaj posvećen preduzetnicama, a održaće se 14. septembra 2021.




Cilj nam je da na jednom mestu, pored najuspešnijih preduzetnica iz Srbije i regiona, okupimo i predstavnike privrede, akademske zajednice i Vlade, ali i svih aktera društva koji su neophodni za stvaranje podsticajnog ambijenta za razvoj ženskog preduzetništva u eri ekonomije znanja, tehnoloških inovacija i konstantnih promena. O tome koliko je timki duh značajan, najbolje će posvedočiti domaćini događaja - predstavnici kluba FK „Crvena zvezda”, koji će se pored drugih govornika obratiti prisutnima.


Okupljanjem na Marakani, hramu fudbala kao muškog sporta, koji je ujedno i jedan od najprofitabilnijih biznisa na svetu, želimo da naglasimo ulogu šireg društva za uspeh i prevazilaženje predrasuda, kao i značaj kontinuirane podrške zajednice za afirmaciju ženskog preduzetništva kao važne poluge razvoja ekonomije i društva.


Ideja za dan posvećen preduzetnicama u okviru AFA Women’s Leadership Summita je nastala nakon dvogodišnjeg AFA mentorskog programa kroz koji je prošlo 90 preduzetnica iz cele Srbije, a koji je sproveden u saradnji sa USAID i Impact Hub Beograd, uz podršku korporativnog sektora i akademske zajednice. Ovim programom, AFA je identifikovala brojne izazove koji sputavaju razvoj ženskog preduzetništva u doba ubrzanih promena izazvanih tehnološkim inovacijama. Osim predrasuda, faktori koji stoje na putu ženskom preduzetništvu su nedostatak samopouzdanja kod žena i hrabrosti da se preuzme rizik, manjak podrške i činjenica da žene obavljaju tri puta više neplaćenih poslova brige o deci i domu nego muškarci, manjak finansijskog i socijalnog kapitala (ovo drugo jer su žene slabije u “networkingu” od muškaraca), manja spremnost na saradnju i niži nivo solidarnosti među ženama, kao i pojačan osećaj nesigurnosti usled konstantnih ubrzanih promena izazvanih tehnološkim inovacijama (AFA i magazin Elle istraživanje, 2016).

U Srbiji, žene su znatno manje uključene u stvaranje celokupne ekonomske vrednosti, a u preduzetničkom svetu je nejednakost još izraženija. Samo 30% biznisa u Srbiji je u ženskom vlasništvu, što i ne bi bio toliko loš prosek u poređenju sa drugim evropskim zemljama, da čak 99% njih ne potpada pod mikro firme i to mahom iz uslužnog sektora niže dodate vrednosti (frizerski saloni, računovodstvene agencije, saloni lepote), koji je naročito podložan krizi. prema Izveštaju o budućnosti poslova (World Economic Forum), mnoge poslovi za kojima opada potreba tradicionalno obavljaju žene: administracija, računovodstvo, knjigovodstvo, korisnička podrška... Takođe, prelazak na automatizaciju bi mogao da dovede do toga da čak 52% žena u uslužno orijentisanim sektorima ostane bez posla (McKinsey, 2019). Dodatno zabrinjava činjenica da trenutna pandemijska kriza znatno ubrzava digitalizaciju, što je posebno rizično za ženske biznise, jer 57% žena u Srbiji nije ni bazično digitalno pismeno.


Kada je u pitanju startap scena, svega 12% startapa u Srbiji je u ženskom vlasništvu, a samo 2% startap timova su isključivo ženski. Što se tiče investicija u startape, situacija je vrlo nezavidna, ali je ipak bolja nego u centralno-istočnoj Evropi. Naime, svega 2% ukupne sume investicija u startape u Srbiji odlazi u ženske startape, dok je u centralno-istočnoj Evropi to 1%. Razlog za ovo je činjenica da sa 90% “venture” kapitala upravljaju muškarci, a ne slabiji uspeh ženskih startapa. Naprotiv, u pogledu ostvarenog prihoda po evru ulaganja, kompanije koje vode žene za čak 96% nadmašuju one koje vode muškarci!

Šta uspešna žena i uspešan fudbaler imaju zajedničko?

Želju za uspehom. Timski duh kao pokretač. Pobedu za cilj. Upornost, upornost, upornost, bezrezervno davanje i danonoćni rad na sebi i svojim veštinama. Puno prepreka koje treba da zaobiđu na putu do postizanja šampionskih rezultata. I podosta predrasuda za razbijanje.

Da li su im zarada, vidljivost i zastupljenost u javnosti jednake?


Daleko od toga.

Zato je važno da u javnosti podignemo svest o položaju žena na tržištu rada, razbijamo predrasude, podržimo žene preduzetnice i zajedno se zalažemo za društvo jednakih mogućnosti. Ukoliko ne uhvate korak s vremenom i ne usvajaju nove veštine, pre svega tehnološke i digitalne, žene će se suočiti sa rizikom da ostanu bez posla, a rodni jaz u platama i zastupljenost u preduzetništvu će se još više produbiti.


Zbog svega toga, AFA okuplja zajednicu koja prepoznaje važnost ove teme i odlučna je da nastavi sa kontinuiranim radom na ekonomskom osnaživanju žena kroz podršku, kros-sektorsko umrežavanje, podelu znanja i tako unapredi ambijent za razvoj ženskog preduzetništva, ekonomije i društva uopšte.