Nastavnici za buduće generacije: za obrazovanje bez predrasuda
- aleksandranovakovi3
- Aug 24, 2021
- 2 min read
-Novi projekat AFA i hrvatskog instituta za istraživanje i edukaciju „Zaposlena mama“-
AFA organizacija, u partnerstvu sa hrvatskim institutom za istraživanje i edukaciju Zaposlena mama, krenula je da sprovodi projekat „Nastavnici za buduće generacije - POBUDIMO JEDNAKOST“. Ovaj projekat će se sprovoditi do 31. januara 2023. godine u osnovnim školama u Srbiji i Hrvatskoj, a cilj je smanjenje rodnih stereotipa i povećanje rodne ravnopravnosti u osnovnom obrazovanju.

„Kroz projekat POBUDIMO JEDNAKOST mi edukujemo učitelje i nastavnike u osnovnim školama o njihovim ličnim rodnim stereotipima koje oni nesvesno prenose na dečake i devojčice, praveći tako razlike među učenicima i utičuči na njihove izbore profesija u budućnosti. Duboko verujemo da će ovaj projekat doprineti kreiranju društva zasnovanog na jednakim mogućnostima za sve i povećanju broja devojčica u STEM zanimanjima, što je od velikog značaja u eri tehnološke i digitalne revolucije“ istakla je Valentina Čolić Mihajlović, menadžerka projekta i šefica R&D u AFA.
Nesvesne predrasude utiču na pogrešne predstave o talentima učenika
Nesvesne predrasude koje potiču iz porodice, škole i šireg društva neretko utiču na pogrešne predstave o talentima učenika i njihovo prepoznavanje. Na primer, zbog ukorenjenog mišljenja da su društvene nauke više za devojčice, a prirodne više za dečake, učiteljima i porodici se često desi da ima „promakne“ talenat i potencijal deteta.
Ovo je upravo jedan od faktora zaslužnih za nisko učešće žena u STEM profesijama (nauka, tehnologija, inženjerstvo, matematika) koje u Srbiji iznosi 30%. Prema istraživanjima, među učenicima s visokim performansama u prirodnim naukama, ima mnogo više dečaka nego devojčica koji očekuju da će raditi kao inženjeri ili naučnici u uzrastu do 30 godina. Ovo potvrđuje i Microsoft-ovo istraživanje koje je pokazalo da devojčice koje su zainteresovane za STEM zanimanja naglo gube interesovanje u uzrastu od 15-16 godina, i nakon tog perioda se retko vraćaju STEM oblastima. Dakle, vremena za prepoznavanje i negovanje talenata devojčica nema puno i stoga je krucijalno da u školskom periodu devojčice dobiju odgovarajuću podršku porodice i obrazovnog sistema. Podizanjem svesti, informisanjem i edukacijom nastavnika i stručnih saradnika može se dopreti do velikog broja dece i uticati na popularizaciju STEM zanimanja među devojčicama, što je od velikog značaja s obzirom da su to zanimanja budućnosti.
Kroz obuku i dijalog sa nastavnim kadrovima do obrazovanja bez predrasuda
Projekat PROBUDIMO JEDNAKOST predviđa održavanje edukativnih radionica za učitelje, nastavnike i stručne saradnike iz osnovnih škola u Beogradu, kao i osnovnih škola u Hrvatskoj. Pored toga, projekat će podržati učesnike radionica da znanje stečeno na radionicama podele sa svojim kolegama u školama i motivišu ih na promenu svojih nesvesnih stavova. Na početku i na kraju projekta biće sprovedeno istraživanje stavova učenika i nastavnika na temu rodnih stereotipa kako bi se izmerila učinkovitost projekta.
Škole u kojima se ostvare najbolji rezultati tokom projekta imaće priliku da pošalju svoje učitelje i nastavnike na studijsko putovanje u Beč i tako ih nagrade za doprinos ostvarenju ciljeva projekta.
Projekat PROBUDIMO JEDNAKOST se sprovodi paralelno u Srbiji i Hrvatskoj. U Srbiji projekat sprovodi AFA organizacija uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, dok u Hrvatskoj projekat sprovodi institut „Zaposlena mama“ u saradnji sa Gradom Zagrebom, a uz podršku hrvatskog Ministarstva znanosti i obrazovanja, Primorsko-goranske i Istarske županije i grada Osijeka. Projekat sufinansira Evropska komisija kroz program REC - Rights, Equality and Citizenship (Prava, jednakost i građanstvo).