AI4VET4AI WEBINAR: Veštačka inteligencija u obrazovanju
- zoricaostojic
- May 13
- 2 min read

Održan je dinamičan vebinar pod nazivom “Smart Learning with AI – How Technologies are Shaping Education”, treći u seriji od osam planiranih u okviru AI4VET4AI projekta.
U panel diskusiji učestvovali su Silvija Kozimato, profesorka sa Univerziteta u Napulju “Federiko II” (UNINA), Fransisko Havijer Garsija Gomez, stručnjak za stručno obrazovanje i obuke iz organizacije Inersije digital i Obren Kušić, diplomac iz oblasti veštačke inteligencije (Fontis univerzitet), ispred organizacije AFA, koja je bila i tehnički organizator događaja.
Razgovaralo se o tome kako veštačka inteligencija menja obrazovanje – o mogućnostima, ali i izazovima koji dolaze uz njeno korišćenje. Obrađene su različite teme, među kojima i to koju ulogu ima AI u savremenom učenju, kako učenici, profesori i institucije za stručno obrazovanje doživljavaju ovu promenu, ali i šta korišćenje pametnih tehnologija znači u praksi - u nastavi i u akademskom okruženju.
Jedan od zaključaka koji se više puta nametnuo je taj da veštačka inteligencija treba da se koristi da nadogradi ekspertizu, a ne da u postane jedini obrazovni alat. Govornici su se saglasili da je važno usmeravati učenike da prvo sami traže rešenje, a da AI koriste kao alat koji će im pomoći u istraživanju, a ne kao prečicu. Iako AI može da skrati vreme potrebno za istraživanje i do 90%, upozorili su da postoji rizik od prevelikog oslanjanja na tehnologiju.
Tokom vebinara je upozoreno da je lako moguće upasti u zamku i prepustiti veštačkoj inteligenciji da “misli umesto nas”. Zato bi trebalo da je tretiramo kao partnera u učenju, a ne kao zamenu.
Osim ChatGPT, ukoliko se koriste odgovorno, korisni alati u obrazovanju mogu biti i NotebookLM (Google), Gemini, Perplexity, Claude i DeepSeek, posebno kada se zadaci za učenike odnose na vizualizaciju, objašnjavanje ili kreiranje uređenih i smislenih argumenata.
Izbor alata među učenicima često zavisi od uzrasta, baš kao u slučaju društvenih mreža. Tinejdžeri ih obično koriste neformalno, kao platforme za razgovor kojima postavljaju brza pitanja, ili se čak šale sa čet-botom. Zato je jedan od najvećih izazova usmeriti učenike da pređu sa površnog na smisleno korišćenje AI alata.
Vebinar je završen interaktivnim delom sa pitanjima i odgovorima, uz završna razmišljanja koja su dodatno naglasila koliko je važno da profesori jasno definišu pravce istraživanja i učenicima obezbede kvalitetne izvore.
Govornici su se saglasili da veštačka inteligencija može da podstakne dublje učenje, ali samo ako učenici nastave da razmišljaju aktivno i ostanu radoznali tokom celog procesa.
Za one koji su propustili ovaj onlajn susret, ili žele da se podsete diskusije, snimak je u nastavku: